80-letni rowerzyści z układem odpornościowym 20-latków

Osoby regularnie jeżdżące na rowerze, w wieku 80 lat będą mieć układ odpornościowy 20-latka – udowadniają brytyjscy naukowcy.

 

- Gdyby jazda na rowerze była tabletką, wszyscy chcieli by ją brać. Ma szeroki zakres zastosowań dla ciała, umysłu, mięśni i układu odpornościowego – mówi 82-letni profesor Norman Lazarus, z uczelni King's College London, który był współautorem badań i sam brał w nich udział. W ich ramach obserwowano 125 rowerzystów w wieku 55 i starszych i porównano ich z grupą 75 osób, w wieku 57-80 oraz 55 osób w wieku 20-36, które były zdrowe, ale nie ćwiczyły regularnie.

 

Warunkiem, by znaleźć się w rowerowej grupie była umiejętność przejechania 100km w czasie poniżej 6,5 godziny (mężczyźni) lub 60km w czasie poniżej 5,5 godziny (kobiety).

 

Grasica, czyli gruczoł produkujący limfocyty T, przeważnie zaczyna się kurczyć po ukończeniu 20. roku życia. Badania pokazały jednak, że u starszych osób jeżdżących na rowerze grasica nadal produkowała tyle samo limfocytów, co u osób w wieku 20 lat i zdecydowanie więcej, niż u rówieśników nie uprawiających sportu.

 

Profesor Janet Lord, współautorka badań wyjaśnia – Od momentu ukończenia 20.roku życia, nasz układ odpornościowy słabnie o ok. 2-3% rocznie. Z tego powodu osoby starsze są bardziej narażone na infekcje, reumatoidalne zapalenie stawów, czy też nowotwory. Nasze badania pokazują, że warto zachęcać ludzi do regularnych ćwiczeń przez całe życie, by nie tylko żyć dłużej, ale też dłużej cieszyć się zdrowiem.

 

Zdrowsze serce

Inni naukowcy, z UT Southwestern and Texas Health Resources, udowodnili natomiast, że regularna jazda na rowerze jest w stanie odwrócić skutki siedzącego trybu życia, spowolnić starzenie się serca i ograniczyć ryzyko chorób serca w przyszłości. Zbadali oni 53 osoby w wieku 45-64 lat – jedna połówka tej grupy jeździła na rowerze 4-5 dni w tygodniu, 30 minut dziennie, z czego raz wykonywała trening interwałowy i jeden trening dłuższy. Druga część grupy ćwiczyła yogę, wykonywała ćwiczenia koordynacji i z użyciem ciężarów.

 

U tych, którzy utrzymali reżim treningowy przez 2 lata, zaobserwowano znacznie bardziej efektywne wykorzystanie tlenu, a mięśnie serca były bardziej elastyczne, co jest oznaką zdrowego serca.

 

Badania pokazały również, że należy zacząć ćwiczyć przed 65. rokiem życia, gdy plastyczność serca, która umożliwia regenerację i odbudowę, jest jeszcze stosunkowo wysoka.

Udostępnij: