Polska jest jedną z europejskich potęg na rynku rowerowym – wynika z raportu przygotowanego przez Confederation of the European Bike Industry (CONEBI). W 2015 roku sprzedanych zostało 1,19 miliona jednośladów. Podobna liczba została u nas również wyprodukowana.
Polska zajęła 5.miejsce pod względem sprzedaży rowerów, ustępując jedynie czołowym gospodarkom na Starym Kontynencie – Niemcom (lider z 4,35mln modeli wypuszczonych na rynek), Wielkiej Brytanii, Francji i Włochom. Udział naszego kraju w całym europejskim rynku wyniósł 6%.
Z wynikiem 1,19mln sprzedanych sztuk, Polska pobiła swój rekord z 2014 roku o blisko 100 tys. (w 2014 – 1,094mln). Oznacza to, że sprzedaje się u nas prawie 3-krotnie więcej rowerów, niż samochodów (408 tys.).
Polska jest też na 12.miejscu pod względem sprzedaży tzw. e-bike’ow. Zakupionych zostało ich 4 tysiące. Strata do prowadzących Niemców jest stosunkowo duża, bo ich wynik to 535 tys. Popularność rowerów elektrycznych nad Wisła jednak rośnie i niewykluczone, że w kolejnej edycji raportu znajdziemy się w nim na wyższej pozycji.
Biało-czerwona produkcja
W czołówce – 4. lokata - plasujemy się również w kategorii wyprodukowanych „dwóch kółek”. W 2015 roku było ich 1,21 miliona (9,2% rynku), o ponad 200 tys. więcej niż w 2014. Liderem są Włosi z wynikiem 2,34 miliona sztuk.
Polska jest jednym z krajów o największej liczbie osób zatrudnionych w przemyśle rowerowym. Według statystyk liczba pracowników produkujących jednoślady wynosi 1000, a tych tworzących części i akcesoria 1450 (łącznie 2450). W tej drugiej dziedzinie, tylko w Portugalii zatrudnionych jest więcej osób (aż 6000).
Na przestrzeni tylko jednego roku rozkład zatrudnienia uległ sporym zmianom, gdyż w 2014 rowery produkowało 2300, a części i akcesoria 620 osób. Co ciekawe pomimo sporego wzrostu liczby zatrudnionych w tej drugiej gałęzi, zmniejszyła się produkcja – z 58mln € w 2014 do 34 mln € w 2015.
Pełny raport (do pobrania): http://www.conebi.eu/?wpdmdl=1207