45% Polaków zamierza korzystać z roweru podczas wakacyjnego urlopu, 41% wybiera jednoślad zamiast innych środków transportu, a co piąty rowerzysta jeździ obecnie więcej niż przed rokiem – wynika
z najnowszego, lipcowego badania przeprowadzonego na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego. „Rowerowa Rewolucja” w Polsce staje się faktem.
Omawiane badanie jest częścią „Rowerowej Rewolucji” – kampanii organizowanej przez Polskie Stowarzyszenie Rowerowe. Głównym celem inicjatywy jest jeszcze większa popularyzacja roweru. Odpowiednimi działaniami PSR pragnie zachęcać Polaków do korzystania z tego bezpiecznego i zalecanego przez WHO środka transportu, podkreślając jednocześnie, że jest to doskonały sposób na spędzanie wolnego czasu.
Dziś, w dobie pandemii i zagrożeń związanych z zanieczyszczonym powietrzem i nadmierną produkcją dwutlenku węgla, poszukujemy środków komunikacji odpowiadających na potrzeby naszych czasów. Najnowsze badania pokazują, że rower jest najlepszym rozwiązaniem. Nie bez znaczenia jest również fakt, że Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca jednoślad, jako bezpieczny środek transportu. Zdaniem WHO umożliwia on utrzymanie odpowiedniego dystansu, a tym samym wpływa na ograniczanie rozprzestrzeniania się COVID-19.
Jazda na rowerze to jeden z najbardziej ekologicznych środków transportu - nie wiąże się z jakimikolwiek zanieczyszczeniami powietrza, nie generuje dwutlenku węgla. Dzięki dobrze przygotowanej i wciąż rozwijanej infrastrukturze, rower jest także szybki, bezpieczny i pozwala uniknąć zakorkowanych ulic miast. Z przeprowadzonego na zlecenie PSR badania wynika, że aż 41% Polaków korzysta z jednośladu, ograniczając podróżowanie innymi środkami transportu. Rezygnujemy głównie z komunikacji miejskiej, taksówek oraz samochodów. Ponadto Polacy częściej wsiadają na rowery - aż 24% z nich deklaruje,
że jeździ więcej niż w poprzednim roku.
– Przemieszczając się samochodem coraz więcej czasu spędzamy stojąc w korkach. W godzinach szczytu w dużym mieście przejechanie 15 km autem może zająć nawet półtorej godziny – zauważa Krzysztof Dylewski, Prezes Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego - Problem ten nie dotyczy rowerów. Przy dobrej infrastrukturze tę samą odległość rowerzysta jadąc równomiernym, spokojnym tempem jest w stanie przemierzyć w 45 minut. Cieszy nas, że w tym roku Polacy wybierają rowery, co potwierdzają to najnowsze badania.
Warto też zauważyć, że rower to doskonały sposób na spędzanie wolnego czasu, bardzo popularny wśród milionów Polaków. Czy to w wolne popołudnie, czy podczas dłuższych wyjazdów na wakacjach,
coraz więcej osób wybiera taką formę aktywnego odpoczynku. Badania wykazały, że aż 45% z nas zamierza spędzić wakacje z rowerem.
Fakt, że Polacy wybierają rower potwierdzają także ich decyzje zakupowe. 4% respondentów nabyło rower w czasie pandemii, a 18% rozważa zakup w najbliższym czasie.
Również władze samorządowe dostrzegają potencjał, jaki wiąże się z przechodzeniem mieszkańców miast na rowery. Więcej rowerzystów to mniej samochodów, mniej spalin i mniejsze korki. Dlatego coraz więcej inwestuje się w rozwój infrastruktury rowerowej. W 2017 w Polsce było ponad 12 tys. km ścieżek przeznaczonych dla jednośladów, co stanowi wzrost o prawie 8% w porównaniu z poprzednim rokiem. Lepsza infrastruktura to szybsza i bezpieczniejsza podróż.
- Pomimo coraz lepszej sytuacji transportu rowerowego, zarówno jeżeli chodzi o liczbę rowerzystów,
jak i stan infrastruktury, wciąż jest jeszcze miejsce do poprawy – zauważa Krzysztof Dylewski z PSR
- Nie zmienia to faktu, że rower to obecnie najlepszy sposób lokomocji dla osób dbających o swoje zdrowie, czas i naszą planetę, a przykłady z krajów zachodnich potwierdzają, że trend ten będzie się utrzymywał. Tym bardziej apeluję do władz ogólnopolskich i samorządowych o wspieranie rozwoju transportu rowerowego – dodaje.
W ciągu najbliższych 3 miesięcy w ramach kampanii „Rowerowa Rewolucja” w Internecie pojawi się seria krótkich spotów podkreślających niewątpliwe walory roweru, a w mediach publikowane będą informacje opisujące realizowane przez Stowarzyszenie inicjatywy. Akcja obejmie również media społecznościowe. Na potrzeby kampanii agencja badawcza Difference przeprowadziła badanie,
której wyniki zostaną udostępnione w formie raportu opisującego przyzwyczajenia Polaków związane
z podróżowaniem na rowerze.