Długie dni i piękna pogoda niestety dobiegają końca. Dni robią się coraz krótsze i zdecydowanie łatwiej o to, by zaskoczył nas zmrok. Pogoda też przestała nas rozpieszczać, zamiast przyjemnych promieni na skórze od teraz poczujemy co najwyżej mżawkę i zimny wiatr.
.
Eksperci Bike Atelier podpowiadają jak przygotować się do jesienno-zimowej jazdy, by być bardziej widocznym na drodze i zapewnić bezpieczeństwo sobie i innym.
.
.
Wyposażenie roweru we właściwe oświetlenie to obok założenia KASKU, najistotniejsza czynność poprawiająca bezpieczeństwo, jaką możemy wykonać przed rozpoczęciem jazdy. Zainstalowanie elementów odblaskowych i świecących jest nie tylko zachowaniem rozważnym, ale jest też naszym obowiązkiem, wynikającym z kodeksu drogowego.
.
*****
Rower musi być zawsze wyposażony w światło odblaskowe barwy czerwonej z tyłu, w kształcie innym niż trójkąt.
Odnosi się to również do przyczepki, jeśli mamy ją doczepioną. Po zmroku należy mieć też przynajmniej jedną lampę z przodu - białą lub tzw. żółtą selektywną - oraz jedną lampę z tyłu – czerwoną- świecącą światłem ciągłym lub migającym. W ciągu dnia nie ma takiego obowiązku i możemy ją wyłączyć, a nawet schować do plecaka.
Oświetlenie musi być zamontowane nie wyżej niż 1,5m i nie niżej niż 25cm nad powierzchnią jezdni.
*****
.
Prawo zezwala (a eksperci zalecają) na doposażenie jednośladu w dodatkowe światła odblaskowe. Można je umieścić na pedałach (barwy żółtej samochodowej), na oponie lub obręczy (pasek odblaskowy), z przodu roweru (barwy białej), czy też na kołach. W tym ostatnim przypadku wolno dodać dowolną ilość odblasków, jednak należy pamiętać, by na obu kołach był przynajmniej jeden barwy żółtej samochodowej.
.
Kodeks drogowy nie nakłada obowiązku zakładania kamizelki odblaskowej, jednak przy złej widoczności lub po zmroku jest to zalecane rozwiązanie.
.
Jakie oświetlenie wybrać?
.
Do jazdy na co dzień, w mieście, gdzie jesteśmy dobrze widoczni wystarczy dobra lampka, która zasygnalizuje naszą obecność innym użytkownikom drogi, np: przy wyjeździe z tunelu czy z ciemniejszej alejki.
.
.
Przednie oświetlenie do wieczornej jazdy po mieście nie musi mocno oświetlać drogi, gdyż i tak jego promień zginie w świetle latarni. Musi natomiast dobrze spełniać funkcje sygnalizacyjne, byśmy byli widoczni dla kierujących samochodami. Sprawdzi się zatem albo duży reflektor albo światło w tzw. trybie stroboskopowym.
.
.
Jeśli jednak jeździmy poza miastem, to zdecydowanie przyda się lampa o dużej mocy, 500 i więcej lumenów. Jeśli ktoś lubi szybką jazdę w ciężkim terenie, to najlepsze będzie połączenie takiego oświetlenia z czołówką przymocowaną do kasku – dodaje.
.
.
Tylne oświetlenie może być standardowe, lub z bardzo mocną diodą, poprawiającą widoczność nawet w dzień, przy kontrastowym, ostrym słońcu, mgle, mżawce lub jadąc w zacienionym lesie – podpowiada ekspert Bike Atelier.
.
.
Jeśli nie jesteś pewnie wyboru zobacz jak z lampkowym dylematem poradził sobie Maciek z Koło Południa
.
Nocny test tanich lampek
.
Na co zwracać uwagę przy zakupie?
.
W zależności od tego jakie oświetlenie kupujemy – pozycyjne czy też przedni reflektor - powinniśmy zwracać uwagę na inne aspekty. W tym pierwszym przypadku istotny będzie czas pracy baterii, powierzchnia świecenia (im większa tym lepiej), a także to, czy posiada ono kilka trybów pracy (tryb stały do jazdy w grupie lub aleją spacerową oraz migający w ruchu ulicznym). Szukając dobrego przedniego reflektora należy kierować się maksymalną siłą świecenia, dobrym skupieniem promienia światła (by nie świecił za szeroko, ale też nie dawał punktu światła o szerokości opony), a także trybami pracy (pożądane tryby - jasny, oszczędny, sygnalizacyjny). Jako, że światła przeznaczone do oświetlania drogi potrzebują więcej energii niż te pozycyjne, lepiej zakupić takie, które są ładowane poprzez USB lub mają dedykowaną ładowarkę. Zaoszczędzimy w ten sposób na bateriach.
.
Jeśli po zmroku jeździmy bardzo często to możemy rozważyć zamontowanie dynama w piaście i przystosowanych do niego lamp. Dzięki takiemu rozwiązaniu nie będziemy musieli pamiętać o naładowaniu, czy też wymianie baterii.
.
Zawsze powinniśmy zwracać uwagę na to, czy lampka jest solidnie zbudowana, wstrząsoodporna i czy ma wodoszczelną obudowę (w przypadku oświetlenia ładowanego poprzez USB należy upewnić się, że gniazdo USB jest dobrze uszczelnione). Mocowanie powinno być stabilne, proste w montażu (możliwe bez użycia narzędzi) i uniwersalne (do rurek o różnych średnicach), a włącznik powinien być łatwy w obsłudze. Będzie to szczególnie istotne zimą, gdy częściej jeździmy w pełnych rękawiczkach.
.
Bądźcie grzeczni i pamiętajcie o swoim bezpieczeństwie. Mikołaj widzi wszystko :D
Żeby Wam to ułatwić ma dla Was promocję na kaski i lampki! Wszystkie nieprzecenione lampki KNOG i kaski FOX kupicie 15% taniej! A, że robi się coraz zimniej rękawiczki i ochraniacze FOX też wrzucamy do promocji!
Od środy 9.11 do niedzieli 13.11.
.
.
Do zobaczenia na trasie! Bądźcie bezpieczni i dobrze widoczni!
.
.